Часто батьки думають, що якщо дитина скаржиться на головний біль, то, швидше за все, прикидається.
Виходить, що діти "мають право" хворіти тільки дитячими хворобами, а головний біль - доля старших. Ми все ще живемо з поданням про дитячий та юнацький вік як про пори, коли організм в цілому здоровий. А це вже давно не так.
Періодичний або частий головний біль в дитячому і підлітковому віці стає серйозною проблемою. За даними досліджень, серед дітей 3-5 років від головного болю страждають всього 3-5%, у шестирічних близько 15%, а серед школярів майже 80%.
Отже до цього симптому у дітей не можна відноситься несерйозно. Часто повторюється головний біль - явний показник захворювання мозку, який сам по собі не пройде. Тому чим раніше дитину обстежать і пролікують, тим краще.
Адже дитяча нервова система поки перебуває в стадії формування і володіє великими можливостями для відновлення. У зрілому віці будь-яке захворювання мозку лікувати набагато складніше.
Найбільш часта причина головних болів в дитячому і підлітковому віці - поганий стан судин головного мозку. В ході досліджень останніх років було переконливо доведено, що навіть невеликі мозкові судинні розлади у дітей, потім, через роки можуть відгукнутися мозковими катастрофами - наприклад, інсультами. Тому виявлення та лікування головного болю у підростаючого покоління зараз є дуже актуальним питанням.
Звідки беруться ці судинні розлади у малюків - в основному вони формуються в перинатальному періоді. Несприятливий час вагітності і пологів у матері призводять до гіпоксії і ураження нервової системи, а також судин у дитини.
Друга поширена причина судинних порушень - родова травма шийного відділу хребта, що веде до поразки хребетних артерій і хронічної недостатності судин мозку. На цьому тлі, надалі формуються багато захворювань - ранній остеохондроз, вегетосудинна дистонія, стійке підвищення артеріального тиску і, навіть, гострі порушення мозкового кровообігу.
Статистика свідчить: крововилив у мозок і локальне погіршення кровопостачання мають місце у кожного десятого новонародженого, а у недоношених дітей вони реєструються у вісім разів частіше.
Стан судин різко погіршується з початком шкільних занять.
Причини зрозумілі - брак фізичної активності, тривала незручна поза, психічне і фізичне перенапруження. Погіршення самопочуття зазвичай проявляється у перші шкільні роки і на початку пубертатного періоду.
Крім скарг на головний біль у великої частини школярів відзначається зниження пам'яті, уваги, працездатності. На жаль батьки і педагоги щедрі на свої діагнози: лінь, небажання вчитися, недостатня відповідальність.
Насправді, цілком імовірно, що в основі зниження успішності - порушення тонусу судин і кровопостачання мозку. Що це за порушення?
Гіпотонія - надлишкове розширення церебральних артерій.
Проявляється пульсуючими головними болями, нерідко за типом мігрені, однобічні.
Спазм - патологічне звуження артерій мозкових.
Головний біль при цьому, тривалий, що давить, може супроводжуватися нудотою і блювотою, запамороченнями, потемнінням в очах, підморгуванням чорних мушок перед очима.
Венозна недостатність.
Виникає при утрудненні венозного відтоку крові з черепа, внаслідок чого судини переповнюються кров'ю. У разі ускладнення венозного відтоку найчастіше ставлять діагноз - ВЧГ, внутрішньочерепна гіпертензія, тобто, підвищення внутрішньочерепного тиску. Це найбільш частий діагноз.
Головні болі, викликані ангіодистоніями і обумовлені ВЧГ можуть бути такими сильними, що дитина не може виконувати шкільні завдання, грати і взагалі щось робити. Не дивно, що поступово вона починає відставати в навчанні, втрачає всякий інтерес до звичайних розваг, менше рухається, словом - якість життя дитини значно погіршується.
Так що, якщо ваша дитина стала малорухливою, безініціативною, млявою, впадає у тужливий стан або, навпаки, перетворилася в дратівливу, непосидючу, неслухняну, агресивну - це привід відвідати невролога.
Як уберегти дитину від застуди
До вашої уваги прості поради, що дозволять уберегти дитину від застуди:
Дітям треба більше гуляти, оскільки ризик підхопити якийсь вірус у приміщенні набагато вищий, ніж на свіжому повітрі.
Привчіть дитину мити руки, до того ж не тільки після туалету. І що частіше вона це робитиме, то більш імовірно, що малеча менше хворітиме.
Загартовуйтеся, привчайте дитину до не дуже високої температури повітря удома, наприклад, удень вона не має перевищувати +21...+22 °С, а вночі – +17...+18 °С. Річ у тім, що за дуже високої температури повітря стає сухішим, що може призвести до пересихання слизової носоглотки, і як наслідок – знизити опірність до хвороб.
Коли виходите на прогулянку, не вкутуйте дитину, бо вона, активно рухаючись, тільки прітиме, що збільшує імовірність захворювання.
Не допускайте, щоб у дитини були мокрі ноги.
Привчіть свою дитину пити не звичайний чай, а спеціальні трав’яні відвари, або ж із малиновими або смородиновими гілочками.
Коли вже так сталося, що виникла застуда і піднялася температура, не поспішайте її збивати, оскільки це відповідь організму на вірус.
Режим дня майбутнього першокласника
Школа ставить перед першокласником нові вимоги. Дитина включиться у систематичну навчальну працю, у неї з’являться нові обов’язки і турботи, відбудеться зміна рухової активності. Тому, організовуючи режим дня для дошкільника, батьки допоможуть дитині швидше адаптуватися до життєвих змін. Режим – це раціональне і чітке чергування сну, їжі, відпочинку, різних видів діяльності протягом доби. Для дитини правильно організований режим - умова не тільки збереження і зміцнення здоров’я, але й успішного навчання.
Сон. Велике значення для підтримки дієздатності першокласника має сон. Для дітей 6-7 років нормальна тривалість сну - 10-12 годин. Недостатня тривалість сну негативно відбивається на нервовій системі дитини: знижується діяльність кори головного мозку у відповідь на подразнення. Але для повноцінного відпочинку нервової системи і всього організму важливо забезпечити не тільки необхідну тривалість, але й достатню глибину сну. Для цього важливо зробити наступне:
-привчіть дитину лягати і вставати в один і той же час, адже, коли дитина постійно лягає спати у певний час, її нервова система і весь організм заздалегідь готуються до сну;
-перед сном запропонуйте дитині заняття, що заспокоюють нервову систему (спокійні ігри, читання);
- перед сном обов’язково провітріть кімнату, в момент засинання дитини, а також під час її сну, створіть спокійну обстановку (вимкніть яскраве світло, телевізор, припиніть голосні розмови).
Харчування. Їжа потрібна дитині не тільки для вироблення енергії, але й для побудови нових клітин і тканин. В організмі дитини процеси росту проходять надто інтенсивно. В їжі мають міститися у правильному співвідношенні всі речовини, що входять до складу тканин людського організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни.
Білки містяться у молоці, м’ясі, рибі, яйцях - це основне джерело матеріалу для побудови тканин.Жири слугують перш за все для покриття енергетичних витрат, з них створюється жирова тканина в організмі. Але надмірна кількість жирів у харчуванні веде до порушення обміну речовин. У їжі дітей мають міститися жири тваринного і рослинного походження.Вуглеводи, які знаходяться у цукрі, крупах, картоплі і борошняних виробах, забезпечують організм енергією.Мінеральні речовини і вітаміни сприяють нормальному росту, розвитку і життєдіяльності організму, обміну речовин. Повноцінне харчування передбачає співвідношення білків, жирів і вуглеводів 1:1:3 (або 1:1:4). Якщо це співвідношення порушено, то навіть високоякісна їжа погано засвоюється.
Орієнтовний режим дня
7.00 - 7.30 – пробудження, підйом, ранкова гімнастика, водні процедури, ранковий туалет, прибирання ліжка.
7. 30 – 7.50 - сніданок.
7.50 – 8.15 – дорога до школи.
8.15 – 12.30 – заняття в школі.
12.30 – 13.00 – повернення зі школи.
13.00 – 13.30 – обід.
13.30 – 14.30 – післяобідній відпочинок.
14.30 – 16.00 – перебування на повітрі.
16.00 – 17.30 – виконання домашніх завдань (через кожні 30 - 35 хв - перерви на 5-10 хвилин). Під час першої перерви – підвечірок.
17.30 – 19.00 – перебування на повітрі. Заняття у спортивних гуртках.
19.00 – 20.30 – вечеря, заняття улюбленими справами.
20.30 – 21.00 – підготовка до сну, сон.
Коментарi